POČETNA \ Vest
Grafima 2015
Međunarodni sajam grafičke, papirne i kreativne industrije - Grafima održan je od 30. septembra do 3. oktobra u hali 4 Beogradskog sajma zajedno sa 23. Medunarodnim sajmom informatičko-birotehnicke opreme. Sajam je otvorio ambasador Švajcarske u Srbiji, gospodin Žan Daniel Ruh, koji je naglasio značaj istraživanja i inovacija u polju grafičke industrije.
Trideset i sedma Grafima po redu okupila je
veliki broj izlagača iz zemlje i sveta, pri čemu su ubedljivo dominirali
proizvođači štampača velikih formata i repromaterijala. Pod sloganom "Sve
je u bojama", posetiocima je svoj proizvodni program predstavio i domaćin
sajma, kompanija Orakal polikarbonati. Pažnju nam je privukao UV LED štampač
firme Direct Color Systems (Direct Jet 1024UV MVP15) kojim se omogućava
postizanje efekta teksture znatne debljine na različitim materijalima (drvo,
metal, keramika, plastika, staklo i sl.).
Na sajmu je predstavljen i projekat "Ulica kreativnih rešenja", u realizaciji spomenute kompanije. Osnovna ideja bila je da se studenti i mali preduzetnici, svojim kreativnim rešenjima u nekoliko grafičkih i dizajnerskih sektora povežu sa velikim, liderskim kompanijama, koje predstavljaju značajan oslonac u ovoj vrsti delatnosti. Zainteresovanim učesnicima je omogućeno da se, u pogonima kompanije i uz stručnu pomoć, iskažu kreativnim rešenjima u sektorima POS nameštaja, POS proizvoda, direktne štampe na tekstilu, nameštaja od pleksiglasa, display sistema, 3D slova i natpisa, LED rasvete i svetlećih reklama, kao i auto-grafike. Najuspešniji učesnici u ovom konkursu-projektu izložili su svoje radove u "Ulici kreativnih rešenja", delu izložbenog prostora koji je konceptualno realizovan u formi ulice.
A kada je u pitanju kreativnost, program ovogodišnje Grafime oplemenila je i izuzetna retrospekivna izložba jednog od naših najznačajnijih grafičkih dizajnera - Slavimira Stojanovića. Izložbom "Complicate Simply", kojom autor obeležava tri decenije svog rada u polju vizuelnih komunikacija bili su obuhvaćeni plakati, stripovi, ilustracije, logotipi, magazini, omoti ploča, ali i najraniji crteži. Maksima iz naslova izložbe sublimira stvaralački stav da se na najjednostavniji mogući način, tj. uz upotrebu minimalnih vizuelnih sredstava, kreira dizajnerski rad koji će obuhvatiti kompleksnost ideje koju prezentuje, ali i sveta u kojem živimo. Izložba na ovogodišnjoj Grafimi, kao i predavanje samog autora, bili su jedinstvena prilika da se zaviri u svet Slavimira Stojanovića i nauči zaista mnogo toga o tome kako se vrlo često sa jako malo može reći i postići mnogo.
Kreativnost svakako igra veliku ulogu kada je u pitanju dizajn grafičkih proizvoda, ali ne sme se zanemariti ni njihova realizacija. Na Grafimi se, već tradicionalno, dodeljuju i nagrade za kvalitet finalnog proizvoda, takozvani pečati. "Zlatni pečat", nagradu koja se dodeljuje za ukupni kvalitet u različitim kategorijama štampanih proizvoda (knjige, časopisi, novine, ambalaža i sl.) ove godine je ponela štamparija Čugura print iz Beograda. „Srebrni pečat" pripao je firmi Fotometrik, dok je priznanje „Bronzani pečat", takođe za ukupni kvalitet, dobila firma Oracal polikarbonati.
Kao jedina sajamska manifestacija ovog tipa kod nas, Grafima nije samo centar okupljanja stručnjaka iz privrede i proizvođača opreme i materijala, već i prilika za širenje znanja i dalju edukaciju u oblasti grafičke industrije. Stoga se posetiocima tom prilikom predstavljaju i obrazovne institucije čiji je kurikulum usko vezan za ovu granu industrije. Za buduće đake/studente ovo je jedinstvena prilika da saznaju šta ih "čeka" ukoliko se odluče za dalje usavršavanje na nekoj od istitucija, jer informacije mogu dobiti "iz prve ruke". Stoga ne iznenađuje činjenica da su veliki broj posetilaca sajma zapravo đaci srednjih stručnih škola ili studenti visokoškolskih ustanova.
Štand Departmana za grafičko inženjerstvo i dizajn bio je i ove godine izuzetno zapažen i posećen, a prateći sajamski program obeležila su i predavanja docenta Gojka Vladića i asistenta Ivane Tomić u kojima su predavači predstavili deo svojih istraživanja. U predavanju na temu "Uticaj oblika ambalaže na potrošački doživljaj proizvoda" Gojko se osvrnuo na faktore koji utiču na opažanje ambalaže i reakciju na nju, i pojasnio kako oblik, kao jedan od najmanje ispitanih faktora, može uticati na doživljaj samog proizvoda i odluku o njegovoj kupovini. Ivana je svoj rad prisutnima predstavila u predavanju pod nazivom "Kontrola reprodukcije boja digitalnom kamerom". U svom izlaganju pojasnila je princip korišćenja kamere za procenu boja i predstavila je prototip razvijen na Departmanu za grafičko inženjerstvo i dizajn sa ciljem kontrolisanja reprodukcije štampe specijalnim pigmentima.