POČETNA \ Vest
Dodata vrednost štampe - DRUPA 2012
Od 3-16. maja svi putevi vodili su u Dizeldorf. Centar zapadne Nemačke bio je i ove godine domaćin najvećeg svetskog sajma grafičke industrije. Na popularnoj Drupi, dvanaestoj po redu, svoje proizvode i inovacije prezentovalo je oko 2000 kompanija iz preko 50 zemalja sveta. Među posetiocima najznačajnije manifestacije grafičke struke našli su se i studenti i zaposleni Departmana za grafičko inženjerstvo i dizajn, kao i par kolega iz industrije.
Na preko 30000 štandova za svakog se našlo po nešto. U halama na ulazu sajma dominirala je digitalna štampa. Američka kompanija XEROX prikazala je svoja rešenja za male i srednje tiraže u vidu ink-jet mašine CiPress 325 i iGen 150, bazirane na elektrofotografiji. Novu seriju mašina namenjenih štampi dokumenata predstavila je i firma Xeikon. Xeikon 8500, 8600 i 8800 koriste istu tehnologiju oslikavanja kao Xeikon 8000, a sa rezolucijom od 1200 dpi idealne su za štampu mikroteksta. Ova primena demonstrirana je štampom skraćene verzije Biblije gde je veličina korišćenog fonta iznosila svega 1 pt. HP je na svom štandu prikazao rad novog Indiga 10000, čiji se opseg proizvodnje na mesečnom nivou može kretati i do 2.2 miliona tabaka B2 formata.
Pored svoje redovne ponude u domenu ofset štampe, kompanija KBA predstavila je svoj favorit kada je digitalna štampa velikih tiraža u pitanju. KBA RotaJet 76, bazirana na ink-jet tehnologiji, namenjena je štampi brošura, magazina i komercijalnih proizvoda. Štampanje se vrši iz rolne širine do 781 mm brzinom od 150 m/min.
Heidelberg ostaje veran ofsetu i kao svog favorita u prvi plan stavlja Speedmaster XL106 namenjen prevashodno štampi ambalaže. Mali ustupak digitalnoj štampi napravljen je i kod ove impozantne mašine dodatkom ink-jet glava za označavanje tabaka na kojima su u toku rada detektovane nepravilnosti. Veliku pažnju na štandu, koji je bio sastavljen od iskorišćenih ofset ploča, privukao je i Speedmaster SX 52. Anicolor sistem skraćenog dotoka boja i niz automatskih kontrola počev od pozicioniranja ploča, praćenja registra i nanosa boje omogućava brzo vreme pripreme i veoma mali broj makulatura (otisak zadovoljavajućeg kvaliteta može se postići nakon svega 10 tabaka).
Na Ryobi štandu, pored mašine 928P koja poseduje 2 LED-UV jedinice za sušenje, pažnju nam je privukla i mašina oznake 1050-1. Opremljena jedinicom za nanošenje UV laka i folija, ova mašina omogućava nanos holograma i folija u jednom prolazu, kao i utiskivanje reljefa hemijskim putem. Zanimljivi vizuelni efekti koji se na taj način mogu dobiti opravdavaju zahtev za dodatom vrednošću otiska, koji se stavlja u prvi plan kod većine izlagača.
Kontrola štampe bitan je segment koji je i ovog puta bio veoma zastupljen na Drupi. Pored novih uređaja za kontrolu boja, akcenat je stavljen na kontrolu otiska u toku rada mašine i automatizaciju celog procesa formiranjem povratne veze ka upravljačkoj konzoli. Na štandu firme Grafikontrol prikazana su rešenja za kontrolu ofset, duboke i flekso štampe koja se baziraju na snimanju otisaka u toku rada mašine. X-Rite je predstavio svoj novi i1 Pro sa oznakom 2, kao i niz drugih uređaja za kontrolu kvaliteta.
Kada su u pitanju softverska rešenja prikazan je veliki broj radnih tokova, softvera za kalibracije i verifikacije, kao i RIP rešenja. Enfocus je predstavio svoj novi Pit Stop Pro u verziji 11, a na ESKO štandu smo prisustvovali demonstraciji Deskpack dodataka za Illustrator i Photoshop, kojima se omogućava fleksibilniji dizajn i priprema za štampu ambalažnih proizvoda. Sa firmom StudioRIP UK Ltd ostvarili smo veoma dobru komunikaciju, a u narednom periodu postaćemo i korisnici njihovog StudiRip3 softvera. Više o tome možete pronaći na sledećem linku.
Trend održivog razvoja i ekološka osvešćenost dominirali su na većini štandova. Pored efikasnosti i kvaliteta, čini se da je osnovni zahtev pri projektovanju mašina i formulisanju repromaterijala bio to da budu neškodljivi po životnu sredinu. Kyocera je predstavila prvi biomas toner na svetu, Heidelberg mašine su pored oznake klase nosile i obavezno "CO2 neutral", ink-jet štampači velike većine proizvođača koriste mastila na vodenoj bazi itd.
Štampana elektronika zauzela je važno mesto na ovogodišnjoj Drupi. Naše kolege sa Instituta za štampu i tehnologiju medija iz Kemnica prikazali su niz kreativnih proizvoda štampane elektronike, koja će, sudeći po atraktivnosti prikazanih proizvoda, zasigurno nalaziti sve veću primenu u nekom budućem periodu.
A kada je u pitanju budućnost, ovogodišnja Drupa može se pohvaliti prezentacijom nove tehnologije štampe. Razvijena od strane "oca digitalne štampe" i kreatora Indiga, Benija Lande, tehnologija se zasniva na upotrebi boja sa pigmentima nanometarskih dimenzija i kombinaciji principa ink-jet i ofset štampe. Boje se nanose na pokretnu traku koja se zagreva, čime se omogućava ispravanje rastvarača i zadržavanje viskoznog sloja boje na površini trake. Kao razređivač se koristi obična voda, koja se ne upija u podlogu kao kod ostalih tehnika štampe, već se tanki film boje pod dejstvom toplote lepi za podlogu omogućavajući na taj način formiranje oštrije rasterske tačke i postizanje većeg opsega boja. Popularno nazvana nanografija, nova tehnologija je implementirana u tri rotacione i tri tabačne mašine koje će na tržištu biti dostupne od kraja 2013 godine, jer prema rečima samog Lande, postoji još problema koje je neophodno rešiti da bi mašine bile savršene. Kada je u pitanju izvedba samih mašina čini se da nisu daleko od savršenstva, bar kad je dizajn u pitanju. Mašinom se upravlja pomoću velikog ekrana osetljivog na dodir koji je postavljen sa strane mašine i može se podizati i koristiti za procenu otisaka, korisnički prostor softvera je veoma intuitivan, alati su smešteni unutar mašine i sl.
Čini se da su potencijal Landine ideje prepoznale sve veće kompanije, pa su iza imena Landa i zvanično stali Komori, Heidelberg i Manroland Sheetfed koji će u budućem periodu proizvoditi mašine nanografije. Beniju Landi treba čestitati ne samo na sjajnoj ideji, već i na načinu kako je ideja prezentovana na Drupi. Odličan marketinški nastup i nadahnuta prezentacija, verujem da nikoga nisu ostavili ravnodušnim. Da li će ova ideja zaživeti ostaje da vidimo u godinama koje slede.
Na svom putovanju GRIDovci su se upoznali ne samo sa najnovijim dostignućima u domenu grafičke struke, već i sa par gradova Nemačke. Dobro smo upoznali Duizburg, u kom smo bili smešteni tokom trajanja sajma, Dizeldorf, a imali smo prilike i da uživamo u lepotama Kelna, koji smo posetili na putu ka Srbiji.
Ovakva putovanja prilika su da se prošire vidici, kako kulturološki, tako i sa aspekta tehnologije kojom se bavimo. Do sledeće Drupe deli nas 4 godine, a deo atmosfere sa ove možete pronaći u Foto galeriji departmana.
________________________________________
AUTOR TEKSTA: Ivana Tomić